Aktualności

Łódzka drogówka niczym hamulcowy rowerowych zmian

police2Łódzka drogówka ustami swojego oficera prasowego stwierdza, że rowerzyści najczęściej widywani są na chodnikach. Ta sama policja opiniuje negatywnie wszelkie rozwiązania zachęcające rowerzystów do jazdy po jezdni

Mamy w Łodzi poważny problem. I nie jest nim nagminna jazda rowerzystów po chodnikach, wbrew temu co twierdzi pani aspirant Marzanna Boratyńska w ostatnim "Łódzkim Forum" wyemitowanym w TVP Łódź 2 czerwca 2014

http://www.youtube.com/watch?v=0-i4vTPPQj8

Pas ruchu dla rowerów w ul. SterlingaProblemem jest to, że wszelkie projekty reorganizacji ruchu proponowane przez Zarząd Dróg i Transportu trafiają na stolik policjantów, którzy z wiadomych tylko sobie powodów, wszelkim innowacjom wystawiają opinie negatywne. Sama procedura jest oczywiście zgodna z polskim prawem, jednak efekt tych negatywnych opinii są dla rozwoju ruchu rowerowego w Łodzi druzgocące. Stąd w Łodzi nie możemy pochwalić się zbyt dużą liczbą śluz dla rowerów (aktualne dwie, mało widoczne na ul. Sterlinga), a pasy ruchu dla rowerów tworzone są w ślimaczym tempie. 

Dziwi zatem fakt, że z jednej strony policja narzeka na jeżdżących po chodnikach rowerzystów, a jednocześnie robi niemal wszystko aby zastopować wszelkie rozwiązania zachęcające rowerzystów do jazdy jezdniami. Bez pasów ruchu dla rowerów wielu rowerzystów - bezpiecznej rowerowej enklawy na jezdni, nigdy nie zdecyduje się na jazdę tuż obok samochodów. 

Oczywiście zdarzają się rowerzyści, którzy nie przestrzegają przepisów i jeżdżą po chodnikach. Tylko ta sama policja dysponuje statystykami SEWIK (system ewidencji wypadków i kolizji) w których jazda po chodnikach czy po przejściach dla pieszych stanowi ułamek przyczyn wypadków i kolizji w Łodzi.

Kontraruch
Innym rozwiązaniem szeroko stosowanym np. w Gdańsku jest dopuszczenie jazdy rowerem w dwóch kierunkach po ulicach gdzie jazda samochodem dozwolona jest tylko w jednym kierunku. Są to zwykle ulice o mniejszym natężeniu ruchu, nie zaś jednokierunkowe szerokie arterie.

W Telewizji Toya ukazał się program na temat przyczyn, dla których organizowane są Masy Krytyczne w Łodzi. W programie tym widać jak na dłoni największy problem - brak zrozumienia u decydentów.

http://www.youtube.com/watch?v=qeqQwmmgbR8

Kontrapas w ul. Ogarnej w GdańskuCo ma do powiedzenia na temat nowoczesnej infrastruktury sprzyjającej rowerom (pasy ruchu dla rowerów, kontrapasy i uspokojenie ruchu) przedstawiciel Zarządu Dróg i Transportu Bartosz Zimny? "Jestem jak najbardziej za takimi rozwiązaniami ale jeszcze nie w tym momencie kiedy mamy takie inwestycje drogowe."
Szkoda, bo wiele miast własnie w TAKIM momencie decyduje się na rewolucję transportową i nową infrastrukturą rowerową zachęca mieszkańców do jazdy rowerami. Robi to w ciągu jednej kadencji, a nie wielu lat.

Co mówi przedstawiciel Policji asp. Marzanna Boratyńska: "Mamy dość małe doświadczenie na terenie naszego miasta z kontrpasami, więc trudno się tu wypowiadać. Natomiast jest to bardzo niebezpieczne ponieważ rowerzysta jedzie na wprost kierowcy i bardzo często dochodzi do takich zdarzeń. Ja mówię o miastach w naszym kraju."
Szkoda, że pani aspirant nie pokusiła się o podparcie informacjami swoich kolegów policjantów. Taki Gdańsk (fotografia obok z ul. Ogarnej), który ma już 100 ulic z kontraruchem rowerowym w ciągu ostatnich trzech lat (od momentu wprowadzenia tych zmian) odnotował raptem 3 (trzy) incydenty z udziałem rowerzystów w tym tylko jeden, którego powodem była jazda w przeciwnym do samochodu kierunku.

{hb}

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Gadżety Rowerowej Łodzi

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow