Aktualności

Ulice przyjazne rowerom L0001

Celem tego projektu złożonego do budżetu obywatelskiego, jest umożliwienie na 29 ulicach w Łodzi jazdy rowerom w obu kierunkach. Jest to normalną praktyką w innych miastach, w Łodzi jeszcze nie

Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest kontraruch rowerowy
Jeśli samochód może bezpiecznie wyprzedzić rowerzystę jadącego w tym samym kierunku, to równie dobrze może wyminąć takiego, który jedzie z naprzeciwka Niekwestionowanym liderem w Polsce pod względem długości dróg jednokierunkowych, po których rowerzyści mogą jeździć „pod prąd” jest Gdańsk. Obecnie mieszkańcy Gdańska mają do dyspozycji ponad 127 takich ulic (w sumie prawie 26 km). Gdańsk wprowadzając kontraruch wzorował się na rozwiązaniach stosowanych w Belgii, gdzie na wszystkich drogach o szerokości powyżej 3 m wprowadzenie ruchu rowerowego „pod prąd” jest obowiązkowe. Rozwiązanie to jest niezwykle powszechne również we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Danii i Holandii, gdzie praktycznie na wszystkich ulicach jednokierunkowych dopuszcza się ruch rowerem „pod prąd”.
Jednokierunkowość ulic dla samochodów jest podyktowane przede wszystkim szerokością samych aut, które nie są w stanie wyminąć się na wąskich ulicach. Jednak problem ten nie dotyczy rowerów jednośladowych. Czy to rozwiązanie jest bezpieczne? Warto w tym miejscu przypomnieć sobie jak muszą chodzić piesi poza terenem zabudowanym, jeśli przy jezdni nie ma chodnika... Zgadza się, tak aby nadjeżdżający kierowca jak i pieszy mieli możliwie najlepszy kontakt wzrokowy. Tak samo jest w przypadku jazdy rowerem (oczywiście po właściwej dla pojazdów - prawej stronie), kiedy rowerzysta i pieszy mogą się wzajemnie obserwować. 

Zagłosuj!
Projekt zakłada dopuszczenie na wybranych 29 ulicach w Łodzi możliwości jazdy rowerem w obu kierunkach. Wszystkie te ulice są o niewielkim ruchu pojazdów silnikowych, są drogami gminnymi, gdzie jazda rowerem w obu kierunkach nie będzie stanowiła żadnego niebezpieczeństwa. 
Lista ulic zaproponowanych do wprowadzenia kontraruchu rowerowego

Całkowity koszt projektu, uwzględniający postawionie odpowiedniego oznakowania pionowego wynosi 55500 zł. 

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Gadżety Rowerowej Łodzi

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow