Aktualności

Które polskie miasto jest najbardziej prorowerowe?

rowerowalodzW wielu miejscach porównuje się długość dróg dla rowerów jako wskaźniku przyjazności miasta dla rowerzystów. Jednak czy taka metoda nie jest myląca?

Treść poniższego artykułu została zaktualizowana o nowe miasta oraz nowe dane. 

Niedawno w Gazecie Wyborczej ukazał się obszerny i artykuł na temat polityki rowerowej polskich miast. W artykule zawarta jest także statystyka długości dróg dla rowerów w polskich miastach. Akurat temu punktowi należy się staranniej przyjrzeć, ponieważ nie odzwierciedla bardzo ważnej rzeczy: różnicy w wielkości miast. Np. Łódź jest w nim na szóstym miejscu - wysoko? Nisko? Dane z nieco większej liczby miast możemy znaleźć na tej stronie, jednak nie wszystkie są aktualne a wybór miast wydaje się przypadkowy. Choć to prawdopodobnie stamtąd Gazeta zaczerpnęła dane, ponieważ liczba kilometrów okazuje zaniżona dla Poznania, Torunia i Białegostoku. Na szczęście na stronie GUS dostępne są dane dla wszystkich polskich miast, zarówno jako wielkość bezwzględna, jak i już gotowy wynik w przeliczeniu na ludność oraz powierzchnię. Jeśli jednak porównamy liczbę kilometrów dróg rowerowych do liczby mieszkańców, statystyka wygląda zupełnie inaczej:

Porównanie liczby kilometrów dróg rowerowych do liczby mieszkańców Jeśli jednak porównamy liczbę kilometrów dróg rowerowych do liczby mieszkańców, statystyka wygląda zupełnie inaczej

Sama liczba ludności to jednak nie wszystko, aby ocenić gęstość sieci rowerowej. Ważna jest także powierzchnia miasta. Choć z drugiej strony, tutaj mogą zostać pokrzywdzone miasta posiadające dużo trenów zielonych czy niezabudowanych przedmieść. Nie ma jednak danych dotyczących samych terenów z zabudową, musimy więc oprzeć się całkowitej powierzchni miasta. Pod tym względem statystyki wyglądają nieco inaczej:

Sieć dróg rowerowych do powierzchni Długość dróg dla rowerów do powierzchni

Ponieważ dane z roku 2014 dla wszystkich miast nie są znane, statystyka została wykonana na podstawie danych z roku 2013, zatem dla niektórych miast wartości są niższe niż podawane w GW. Pozwoli to uniknąć przekłamań wynikających z braku informacji o rozwoju infrastruktury - dane z roku 2014 najlepiej porównać, gdy będą znane dla wszystkich miast. Uwzględnione zostały miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców.

Wnioski, jakie się pojawiają, nie są dla Łodzi korzystne:
-spośród 39 miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców Łódź zajmuje 31 miejsce wedle kryterium ludnościowego oraz 27 wedle powierzchniowego
- spośród 18 miast wojewódzkich (czerwona czcionka w tabeli) Łódź wyprzedza jedynie Kielce i Zieloną Górę oraz dodatkowo Gorzów wedle kryterium powierzchniowego.
- spośród 17 miast powyżej 200 tysięcy mieszkańców (pola zaznaczone na żółto) podobna sytuacja: w obu kryteriach Łódź wyprzedza Kielce i Sosnowiec, w kryterium ludnościowym tracimy "zaszczytne" podium na rzecz Częstochowy.

Najgorsze, że nawet jakby uwzględnić dla Łodzi przywołane w GW dane z 2014r, zmiany są niewielkie. Zmiana z 88 na 99 km i współczynnika ludnościowego z 1,2 na 1,4km/10tys mieszkańców pozwala wyprzedzić Bielsko - Białą. Współczynnik powierzchniowy na poziomie 3,38km/10km2 pozwala awansować o trzy miejsca, wyprzedzając Radom, Szczecin i Gdynię. Ale to jedynie przy założeniu braku postępu w tamtych miastach. Prawdopodobnie pod koniec roku łódzka sieć dróg i pasów rowerowych będzie dłuższa o kolejne kilkanaście kilometrów, ale nadal jest to kropla w morzu. Liczba kilometrów powinna się co najmniej podwoić, aby dołączyć do rowerowych przeciętniaków, a potroić jeśli Łódź miałaby walczyć o miejsce w szczycie stawki.

Ta statystyka nie oddaje oczywiście rzeczywistego charakteru przyjazności miasta - nie mówi nic o jakości dróg rowerowych ani ulicach z uspokojonym ruchem. Np. to, że prowadzi Rzeszów, wcale nie oznacza że jest miastem bardziej przyjaznym rowerzystom od Gdańska. Gęsta sieć dróg rowerowych nie jest warunkiem wystarczającym, ale władze miast bardzo często chwalą się właśnie tym parametrem. W Łodzi nawet na tym polu jest wiele do zrobienia.

Dane o powierzchni i liczbie mieszkańców miast pochodzą z Wikipedii
{bk}

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Ubezpieczenie roweru

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow