Aktualności

Budżet 2015 zły dla rowerzystów

facepalmicW tym roku nie powstanie żadna dłuższa droga dla rowerów. Nowy budżet Łodzi brutalnie wyhamowuje infrastruktury rowerowej w Łodzi. Budżet rowerowy spada z 21 do 5 milionów. Nowej infrastruktury będzie 5 razy mniej niż w 2014. Paradoksalnie, dzieje się to dzień po publikacji planów całościowej sieci rowerowej dla Łodzi 

Łódzcy radni uchwalili dziś budżet i wieloletnią prognozę, która grzebie szanse na szybki wzrost ruchu rowerowego w Łodzi. Nie ma żadnych szans na osiągnięcie wskaźnika 15% udziału rowerzystów w ruchu w roku 2020, o jakim mówi Karta Brukselska. Na inwestycje w infrastrukturę dla najtańszego i najbardziej ekologicznego sposobu poruszania się będzie tylko 0,6% transportowego budżetu. Tymczasem według danych z 2014 (z projektu planu transportowego) rower ma już 3% udziału w miejskim ruchu. Prezydent Hanna Zdanowska zapowiadała budżet rowerowy o wysokości 40 mln roczniezapowiadała budżet rowerowy o wysokości 40 mln rocznie

Oficer rowerowy zapowiada, że przy budżecie 5 mln nie zrealizuje samodzielnie żadnej większej inwestycji. Większość mieszkańców południowej części Łodzi nadal nie będzie miała dostępu do sieci tras rowerowych, bo nie powstaną drogi rowerowe przy Rzgowskiej, Pabianickiej i wzdłuż kolei scheiblerowskiej na Księżym Młynie. Nie zostanie zmodernizowana rowerowa trasa W-Z (poza krótką częścią objętą obecnie prowadzoną inwestycją). Nie będzie drogi rowerowej na ul. Zielonej (łączącej Uniwersytet Medyczny z siecią dróg dla rowerów) i przeniesienia całości drogi rowerowej na Drewnowskiej na jedną jej stronę.

Możemy liczyć tylko na drogi rowerowe budowane w ramach innych inwestycji, których będzie 6,5 kilometra (m.in. w Nowym Centrum Łodzi i na ul. Św. Teresy oraz ul. Rydzowej - wywalczonej w budżecie obywatelskim). Dla porównania, w 2014 roku powstało prawie 35 km km nowej infrastruktury (27,2 km dróg i 7,4 km pasów). 

Budżet na rok 2015 to kolejna zła wiadomość dla rowerzystów. W 2014 całościowy program rozwoju tras rowerowych, parkingów i systemu roweru publicznego za 235 mln wypadł z listy projektów, na które Łódź chce uzyskać dofinansowanie unijne. ZDiT samowolnie opóźnił o rok tworzenie śluz rowerowych, które wygrały w budżecie obywatelskim. Cały czas nie udało się również wybrać dostawcy systemu roweru publicznego dla Łodzi.

W przededniu uchwalenia budżetu ZDiT opublikował poprawioną w konsultacjach społecznych strategię rowerową dla Łodzi. Wskazuje ona, jak powinien wyglądać system tras, żeby po Łodzi każdy mógł jeździć rowerem bezpiecznie i wygodnie. Czytamy w niej: "Przewiduje się, że przy obecnym tempie rozwoju infrastruktury rowerowej utworzenie podstawowego "szkieletu" dróg rowerowych pozwalającego podłączyć duże osiedla od obszaru śródmiejskiego oraz w podstawowym zakresie rozprowadzić ruch rowerowy po centrum zajmie od trzech do czterech lat." Dziś na sesji Rady Miejskiej dyrektor Grzegorz Nita potwierdził, że przy uchwalonym budżecie termin ten nie jest realny.

Na ten moment to mapa tego "co nie powstanie". Mapa przedstawia docelową siatkę dróg rowerowych w Łodzi ze strategii 2015-2020

{wm}

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Gadżety Rowerowej Łodzi

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow