Aktualności

Uniwersytet chce być zrównoważony. Rowerowy pełnomocnik rektora

altUniwersytet Łódzki dotychczas nie miał za wiele sukcesów na polu zrównoważonego transportu. Jednak teraz ma się to zmienić - UŁ jako pierwsza uczelnia wyższa w Polsce będzie miała swojego specjalnego pełnomocnika 

Z początkiem maja 2011 roku swoje stanowisko obejmie pełnomocnik rektora UŁ do spraw zrównoważonego transportu. Jest to najprawdopodobniej pierwsze tego typu stanowisko w Polsce. Informacja o tym została dzisiaj jako pierwsza przekazana podczas Masy Krytycznej, którą wspiera Uniwersytet Łódzki. O swoich planach opowiada dr Mariusz Sokołowicz*

Skąd pomysł na to stanowisko? 
Chodzi o budowanie wizerunku uniwersytetu otwartego na światłe idee uniwersytetu zaangażowanego w poprawę jakości życia w mieście.

Jakie będą Twoje obowiązki i kompetencje?
Nie jest to jeszcze sprecyzowane. Ale głównie reprezentowanie interesów niezmotoryzowanych studentów i pracowników UŁ, negocjowanie rowerowej infrastruktury ze służbami UŁ odpowiedzialnymi za inwestycje, reprezentowanie UŁ na zewnątrz wobec podmiotów zewnętrznych odpowiedzialnych za politykę transportową, promocja idei zrównoważonego transportu w imieniu UŁ.

Dlaczego wybrano akurat Ciebie?
Wybrano mnie chyba dlatego, że:

  1. Zajmuję się tym do pewnego stopnia naukowo, czego wyrazem są m. in. badania robione wspólnie z Fundacją Fenomen
  2. Znany jestem nieco na uczelni ze "społecznego" zaangażowania
  3. Pracując w UMŁ w zespole obsługi ulicy Piotrkowskiej posiadam odpowiednie kontakty ze ZDiT czy MPK.

Jakie masz plany do zrealizowania w 2011 roku? Kiedy zobaczymy pierwsze efekty?
W 2011 chcę:

  1. Spotkać się ze służbami UŁ ds. Inwestycji, zakomunikować im ze w świetle naszych badań najwięcej osób jeździ komunikacją publiczną ale deklaruje też chęć jazdy rowerami i trzeba tym potrzebom wyjść naprzeciw. Uzgodnić z nimi formułę współpracy
  2. Zbadać za pomocą wewnętrznych narzędzi informatycznych UŁ potrzeby transportowe jego pracowników

W jaki sposób chcesz zmienić obraz Uniwersytetu Łódzkiego pod kątem rowerowym? Jak dotychczas było co najmniej kiepsko. 
Wiem. Dlatego jeszcze w tym roku planuję otworzyć przynajmniej jeden parking rowerowy na jednym z Wydziałów.

Jaką masz perspektywę działań, na jaki okres czasu?
Pracuję nad planem działań. Marzy mi się, by 15% studentów jeździło rowerami za trzy lata. Ale do wyznaczenia sobie twardych celów potrzebuję ok. pół roku.

Czy nowa rola spowoduje jakiś zmiany w Twoim życiu zawodowym - nowe biuro, godziny pracy, zajęcia?
Zmiany takie, że będę miał nieco wiecej pracy, ale biura mieć nie będę. W kwestiach logistycznych i organizacyjnych wspomoże mnie Centrum Promocji UŁ. Dla kontaktu ze studentami i pracownikami UŁ wyznaczę godziny konsultacji. W wielu kwestiach i opiniach będę odwoływał się do entuzjazmu studentów. Siła rzeczy wspomoże mnie głównie SKN SPATIUM ale jestem otwarty na wszelkie środowisko.

A jak wyobrażasz sobie współpracę z Witkiem Kopciem - pełnomocnikiem prezydenta Miasta do spraw polityki rowerowej?
Generalnie chcę się z nim jak najszybciej spotkać i to przedyskutować.

Swoje działania chcesz kierować do studentów, czy chcesz także "zreowerować" pracowników UŁ? Jak?
Pracowników pewnie będzie trudno, ale po pierwsze akcje promocyjne i po drugie rozwój infrastruktury we współpracy z Miastem...  Ale skoro UŁ kupił w ramach promocji rowery dla licealistów może kiedyś da się przekonać Rektora do rowerów dla pracowników żeby np. przemieszczali się miedzy budynkami UŁ. Na razie to jednak tylko gdybanie.

Jak chcesz sobie poradzić z ciągłym głodem na kolejne miejsca parkingowe dla samochodów wokół budynków uniwersyteckich?
Poprzez uświadamianie, że dla wszystkich nie starczy a docelowo poprzez współpracę z Miastem w kwestii transportu kombinowanego.

Od kiedy jeździsz rowerem? Skąd zainteresowanie tym środkiem transportu?
Od dziecka. Po mieście rowerem jeżdżę sporadycznie od czasów studenckich - ok. 10 lat, "miejsko" aktywnie od 2 lat.

Rozmawiał Hubert Barański


*dr Mariusz Sokołowicz
Jest wykładowcą uniwersyteckim w Katedrze Gospodarki Regionalnej i Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego. Prowadzi zajęcia między innymi z marketingu miast i regionów oraz zarządzania strategicznego miastem i regionem. Jest także członkiem Zespołu Obsługi ulicy Piotrkowskiej i współpracującym przy tworzeniu strategii dla ulicy Piotrkowskiej. Mieszka w centrum Łodzi. Poza dojeżdżaniem na uczelnie, często przemieszcza się pomiędzy różnymi budynkami uniwersyteckimi, a także do Urzędu Miasta Łodzi. Samochodu używa jedynie okazjonalnie, aby przewieźć jakieś ciężkie rzeczy. Natomiast codziennym środkiem transportu jest dla niego rower, który uważa za relatywnie najszybszy.

http://www.youtube.com/watch?v=m3brb1b_Rmg


Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Ubezpieczenie roweru

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow