Trwa ustalanie gdzie w najbliższym czasie ma się rozwinąć sieć Łódzkiego Roweru Publicznego. Gdzie postawić stacje, na ile miastu wystarczy funduszy?

W sprawę Łódzkiego Roweru Publicznego angażowaliśmy się niemal od samego początku. Organizując w 2012 roku debatę z udziałem decydentów, uzasadniając co trzeba zrobić przed uruchomieniem roweru publicznego, uczestnicząc w pracach komitetu sterującego, na którym staraliśmy się przekazać zdobywaną latami wiedzę na temat dobrych praktyk przy wprowadzaniu rowerowy publicznego. Cały czas śledząc postępy przy przetargu i podpowiadając gdzie stacje należy postawić w pierwszym etapie. Tylko od samego początku dobrze skrojony system dawał szansę na to, że po pierwszym będzie wola na wprowadzanie kolejnych etapów - rozwijania stacji na kolejnych obszarach miasta. 

Kiedy okazało się, że ŁoRP bije rekordy, a w krótkim czasie odnotowano pierwszy milion wypożyczeń, wiedzieliśmy że Łódź zdała egzamin i dobrze się stało, że stacje zostały wprowadzone na podstawie doświadczeń innych miast. 

W 2013 ITDP opublikowało raport dostępny pod linkiem (kliknij) 

Dzięki budżetowi obywatelskiemu łodzianie wskazali, że chcą rozbudowy systemu o kolejne osiedla. Stąd też wiemy, że w 2017 roku nastąpi rozbudowa systemu w znaczącym stopniu. Pamiętajmy jednak, aby nowe lokalizacje wyłaniać w sposób rozsądny i przemyślany. Żebyśmy nie zaprzepaścili sukcesu jaki jest nas wszystkich wspólnym udziałem. Jeśli rozbudowa nastąpi o kolejne 103 stacje, trzeba mieć świadomość że nie pokryje to obszaru całego miasta. Bo i nie może! Nie taki jest cel uruchamiania roweru publicznego w mieście. 

Konsekwencjami źle ustawionych stacji będą: 
- długie oczekiwanie na rower 
- podwyższone koszty eksploatacji 
- niska jakość usługi 
- długie dystanse pomiędzy stacjami