Stuttgart 2013

Stuttgart 2013

Z okazji jubileuszu 25-lecia współpracy Łodzi i Stuttgartu w dniach 18-22 października 2013 w Stuttgarcie gościła delegacja z Łodzi. Oczywiście nasz wysłannik przyglądał się infrastrukturze rowerowej

Centrum sterowania ruchem w Stuttgarcie. W jednym pomieszczeniu siedzą dyspozytorzy komunikacji publicznej, policji, zarządzania kryzysowego i stuttgarckiego ZDiT.

Z jednego pomieszczenia można np. wysyłać do kierowców komunikaty na zmienne tablice informacyjne, o utrudnieniach w ruchu, wolnych miejscach parkingowych, a także prędkości z jaką należy jechać, żeby nie stać na czerwonym świetle.

W Stuttgarcie częstym rozwiązaniem jest wpuszczanie rowerzystów na chodniki. Miasto ze względu na swoje położenie jest dość ciasne i wyznaczenia pasów rowerowych, czy budowa dróg dla rowerów mogłaby być trudna, dlatego władze o wiele chętniej niż w Polsce decydują się na takie rozwiązania (jednak tylko w przypadku, jeśli nie ma innego wyjścia).

Klasyczna droga dla rowerów wzdłuż jednej z arterii.

Oznakowanie przejścia dla pieszych na drodze dla rowerów.

Wiele dróg w Stuttgarcie prowadzonych jest przez parki, które nierzadko usytuowane są wzdłuż np. linii kolejowych, albo tramwajowych.

Wiele dróg w Stuttgarcie prowadzonych jest przez parki.

Wiele dróg w Stuttgarcie prowadzonych jest przez parki, które nierzadko usytuowane są wzdłuż np. linii kolejowych, albo tramwajowych.

Rowerzyście nie muszą zsiadać z rowerów przejeżdżając przez tory.

Kładki dla pieszych są również przystosowane dla rowerzystów i wyprofilowane tak, że bez problemu można pod nie podjechać.

Dwa buspasy na jednej ulicy - jeden do jazdy na wprost, a drugi do skrętu. Rzadko wydać kierowców, którzy nie przestrzegają zakazu wjazdu na buspasy.

 

Pasy ruchu dla rowerów w Stuttgarcie

Sygnalizatory świetlne ze wspólną blendą. Takie rozwiązania są już stosowane w Łodzi.

Przejazdy rowerowe są często szersze niż przejścia dla pieszych.

Strefy wyłącznie dla pieszych są powszechne w ścisłym centrum Stuttgartu. Nie mogą do nich wjeżdżać żadne pojazdy. Jedynym wyjątkiem są rowery.

System roweru publicznego w Stuttgarcie jest obsługiwany przez niemiecką kolej państwową.

System roweru publicznego w Stuttgarcie jest obsługiwany przez niemiecką kolej państwową.

Droga z pierwszeństwem dla rowerów. Mogą na nią wjeżdżać samochody, ale bezwzględne pierwszeństwo ma na niej rowerzysta.

Droga z pierwszeństwem dla rowerów. Mogą na nią wjeżdżać samochody, ale bezwzględne pierwszeństwo ma na niej rowerzysta.

Droga z pierwszeństwem dla rowerów. Mogą na nią wjeżdżać samochody, ale bezwzględne pierwszeństwo ma na niej rowerzysta.

Centrum Stuttgatru jest w dużej mierze pokryte strefą "tempo-30". Tam gdzie obowiązuje nie są wyznaczane pasy i drogi dla rowerów.

Śluza dla rowerów

Ciąg pieszo-rowerowy w centrum Stuttgartu, przy jednej z głównych arterii.

Droga dla rowerów w centrum Stuttgartu, przy jednej z głównych arterii.

System informacyjny dla rowerzystów. A poniżej sygnalizacja specjalnie dla rowerzystów.

Oczywiście na buspasy mogą wjeżdżać rowery.

Zdarza się również "tempo-20"

Strefy wyłącznie dla pieszych są powszechne w ścisłym centrum Stuttgartu. Nie mogą do nich wjeżdżać żadne pojazdy. Jedynym wyjątkiem są rowery.

Wszystkie jednokierunkowe ulice w Stuttgarcie są dwukierunkowe dla rowerzystów.

Tubinger Str. Zlikwidowano na niej ponad 30 miejsc parkingowych i wprowadzono strefę "tempo 20". Wszyscy przedsiębiorcy na ulicy opowiedzieli się za takim rozwiązaniem, a po pół roku ich obroty wzrosły o połowę.

 

 

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Gadżety Rowerowej Łodzi

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow