Historia al. 1 Maja ciągnie się do 2015 roku, po wielu staraniach w końcu częściowo zrealizowano projekt z budżetu obywatelskiego. Teraz wykonawca prac zniszczył część, bo ZIM dostarczył mu starą dokumentację projektową
W 2015 roku w budżecie obywatelskim wygrał projekt na wykonanie kontrapasa na al. 1 Maja. Na całej długości pomiędzy skrzyżowaniami od Wólczańskiej do Zielonej. Chcąc pomóc we wdrożeniu nawet przygotowaliśmy własnym sumptem projekt organizacji ruchu, który przekazaliśmy nieodpłatnie do Zarządu Dróg i Transportu. Ten jednak, bardzo długo ociągał się z realizacją. Tak długo, że w międzyczasie, inna jednostka miejska - Zarząd Inwestycji Miejskich, rozpoczął planowanie modernizacji pewnych odcinków al. 1 Maja. Najpierw od Wólczańskiej do Gdańskiej, a następnie od Gdańskiej do Żeromskiego.
Równolegle trwały jednak prace projektowe, których efektem było wymalowanie w lipcu 2018 roku kontrapasa pomiędzy skrzyżowaniem z Żeromskiego a Zieloną. Wówczas też ZDiT podjął decyzję, aby fragment pomiędzy Gdańską z Żeromskiego pozostawić bez zmian, z uwagi na stan zaawansowania projektu modernizacji przecznicy. Co widać na poniższym projekcie
Kiedy w sierpniu 2019 na konferencji prasowej ZIM ogłosił, że rozpoczyna prace nad modernizacją tego odcinka, dopytywaliśmy się o kontraruch na tym fragmencie i byliśmy zapewniani że nie zapomniano. Być może tak będzie. Być może, bo nadal nie ujawniono docelowej organizacji ruchu.
Prace cały czas trwają a ich efekt jest już widoczny.
Jednak stało się też coś dziwnego. Gdyż na nieobjętym pracami fragmencie pomiędzy Żeromskiego a Lipową, w piątek 27 marca 2020 wytarto wszystkie znaki poziome a na dotychczasowym kontrapasie usypano górę piachu
Zwykle przy tymczasowej zmianie organizacji ruchu stosuje się przekreślenia żółtym kolorem. Jednak tutaj dokładnie wytarto wszystko co zostało namalowane niespełna dwa lata temu. Pozostawiając jednak znaki pionowe
W związku z tym przesłaliśmy pismo do Zarządu Inwestycji Miejskich (zlecającego wykonanie prac) z prośbą o wyjaśnienia dlaczego zniszczeniu uległy pasy wymalowane w ramach budżetu obywatelskiego, które miały być kontynuacją modernizowanego odcinka. Odpowiedź nadeszła bardzo szybko i okazało się, że ZIM wykonawcy dostarczył stare - nieaktualne organizacje ruchu dla tego odcinka.
Czyli odtworzenie stano jaki istniał w tym miejscu do lipca 2018. Skąd taka pomyłka? ZIM zlecił wykonanie takiego projektu i otrzymał go w grudniu 2016 roku. Jego wykonanie miało nastąpić w II kwartale 2017 (czyli już wówczas powinien być wykonany projekt z BO, ale nadal nie był wykonany).
Kiedy zatem w 2019 roku rozstrzygnięto przetarg na modernizację odcinka pomiędzy Żeromskiego a Gdańską, podłożono wykonawcy stare-nieaktualne już opracowania stałej organizacji ruchu.
Tylko gdzie w tym wszystkim był jakiś nadzór, Biuro Inżyniera Ruchu i jego pracownicy? Czy naprawdę jedna jednostka (ZIM) może niszczyć to co wykona druga (ZDiT) bez nadzoru trzeciej (BIM)?
Czekamy na komentarz wicedyrektor ZIM Katarzyny Mikołajec i przekazanie informacji o naprawieniu zniszczeń!
21 maja 2020
Kontrapas został odmalowany.
{hb}